Köttfärsbiffar



Här är ett recept på köttfärsbiffar för 2 personer. De är ett såkallat "bas-recept" så att du kan lägga till de kryddor osv du själv vill. T.ex. så har jag en gång tagit cremé fraiche med vitlök istället för vanlig + mushroom soya. En annan gång tog jag lite starka kryddor, exempelvis chili, och de blev lika gott båda gångerna!!:)



Biffarna med chili-cremé fraiche och pommes från Euroshopper.

Pris per pers: ca 20 kr
Tillagningstid: ca 20 min
Kcal per portion: -

Ingredienser:
0,5 st gul lök
200 g nötfärs
0,5 tsk salt
0,5 krm svartpeppar
0,25 dl cremé fraiche
1 msk smör
+ eventuellt andra kryddor

Tillbehör:
Potatis i någon variant. (Tips! Euroshoppers pommes är goda och billiga och i ett storpack. En bra investering!)
Sås. (Tips! Använd cremé fraichen som blev över från biffarna och eventuellt smaksätt den med kryddor.)

Gör så här:
1. Skala och finhacka löken.
2. Blanda färsen med lök, salt, peppar och crème fraiche (+ eventuella egna kryddor) till en len jämn smet.
3. Forma cirka åtta avlånga biffar.
4. Stek dem i smör i en stekpanna, 3-4 minuter på varje sida.



Motivering: Jag (Sofia) har lagat den här måltiden till mig och min pojkvän ett antal gånger nu och vi har alltid blivit lika mätta och glada!! De bästa tycker jag är att man kan bestämma lite själv över hur man vill att dom ska smaka så att de passar just ens egna behov. Smaken är ju som baken!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0