Biff i örtbuljong


Detta recept hittade min mamma i en tidning när jag (Emelie) låg och väntade på att få komma in på operation, i världens bästa tidning för denna blogg. Den hade tillagningstiden, mat till antal personer, antalet kcal per portion. Tidningen hette Laga lätt. Det blev jätte gott och det är inget jag har testat förut. 



Pris per pers: det beror på vilket kött du använder, man kan använda det mesta. 
Tillagningstid: ca. 20 min, beroende på kokningstiden av köttet.
Kcal per portion: 353

Ingredienser till 2 pers:
200g halvfryst biff
4 potatisar
1 stor morot
150 g färsk broccoli, jag använde fryst och tänk då på att broccolin redan är lite svälld
1/2 liten purjolök
4 dl kalvbuljong
2 msk färsk timjan
1/2 msk olivolja
1 tsk balsamvinäger
2 krm gorumetsalt
1 krm svartpeppar

Gör såhär:
1. Skala och skiva potatis och morot. Skär broccoli och purjolök i bitar. (Jag hade mina broccoli hela, blev gott. Man kan även lägga i små majskolvar om man har hemma.)
2. Koka kalvbuljongen i en gryta. Lägg i potatis och mosot och låt de koka ca. 5min. Lägg i broccoli och purjo och koka 5 min till. 
3. Skiva köttet så tunt som möjligt. Lyft över grönsakerna i djupa tallrikar med hålslev. Koka upp buljongen igen. Lägg i timjan och kött och låt de koka ca. 1 min. Lägg köttet på grönsakerna och häll buljongen över. 
4. Blanda olja och balsamvinäger och häll över köttet. Strö över salt och peppar. 

Jag stekte köttet innan för jag tycker det blir godare då. Sen hade jag mandelpotatis och det går väldigt fort att koka, så jag la i köttet innan för de behövde lite längre koktid med morötterna. Sen la jag i resten av ingredienserna. 



Motivering: Det var spännande att göra något helt nytt, och det smakade jätte bra men jag tror inte att det är något som jag kommer göra ofta. Men jag kan absolut rekomendera att testa det. För er som tycker om kokta grönsaker och kött så är den perfekt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0