Lax Sweet Chili


Detta recept är ifrån samma tidning som Biff i örtbuljong. Det gick jätte fort och blev väldigt bra. Man kan bestämma själv om man vill ha ris, bulgur eller potatis till. 
Jag (Emelie) hade ris och potatis. Det smakade bra med båda. Jag är inte så förtjust i bulgur, men det var de som stod i receptet. 




Pris per pers: Ca. 20-30kr
Tillagningstid: 25min
Kcal per portion: 498

Ingredienser till 4 pers:
4 portionsbitar laxfilé
1/2 tsk salt
1 dl sweet chili sås
1 kruka färsk koriander
skal av 2 lime + 2 msk lime juice
2 krm svartpeppar
Sås:
2 dl mezeyoghurt eller turkisk youghurt (10%)
1 msk honungssenap eller 1/2 msk dijonsenap och 1/2 msk honung
1 krm salt
1 krm vitpeppar
Till servering:
bulgur
isbergssallad
morotsstrimlor
sockerärter

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Lägg laxen i ugnsform, salta och fördela sweet chili såsen över laxen. 
3. Grovhacka korianderbladen, riv skalet av limefrukterna och strö över laxen. Pressa ur limesaften och droppa över. 
4. Mal över svartpeppar och stek laxen mitt i ugnen ca. 15min.
5. Rör ihop såsen. Servera laxen med sås, kokt bulgur, krispig isbergssallad och hastigt kokta morottstrimlor och sockerärter. 

Jag hade som sagt potatis och ris till istället, och det funkade fint. Sen kokade jag aldrig morötterna och sockerärterna, jag gillar dem färska istället. 



Motivering: Jag tycker det smakade jätte gott, lax och sweet chili passade verkligen. Hade min mormor, morfar och lillebror som fick provsmaka denna mat och de gillade den också. Min bror brukar vara kräsen men älskade det. 
Jag kan tycka att det är lite mera helgmat, skulle vara kul att bjuda sina kompisar på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0