Red velvet cupcakes


Jag (Emelie) tycker det är super att få hem tidningarna från både ICA och Coop, där kan man finna mycket inspiration. Det gjorde jag igår, hittade ett recept till cupcakes. Jag har aldrig tidigare gjort cupcakes så nu tänkte jag att jag var tvungen att ta tag i det. Helt klart värt det!



Pris per sats: ca. 50-70kr. Beror på om du har ingredienser hemma eller behöver handla. 
Tillagningstid: 20 min i ugn och sen ska de svalna innan man smetar på glasyren

Ingredienser: 12 st
3 dl vetemjöl
1 msk kakao
1 3/4 dl socker
1 3/4 solrosolja
1 ägg
1 msk röd hushållsfärg
1/2 tsk vaniljsocker
1 1/4 dl filmjölk
1 tsk ättiksprit
3/4 tsk bikarbonat

Frosting/Glasyr:
100 g färskost av philadelphia typ (rumsvarm)
5 dl florsocker, om du vill ha den mera fast för att göra snygg garnering så behövs mera florsocker
25 g smör (rumsvarmt)
1 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
ev. 1/2 tsk färskpressad citronjuice, går även bra med lime

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Placera muffinsformar på en plåt eller använd en muffinsformsplåt. 
3. Blanda mjök, kakao och 1 tsk salt i en bunke
4. Vispa socker och olja till en jämn och blank smet med elvisp i en annan bunke. Tillsätt ägget, under vispning, sedan hushållsfärg och vaniljsocker. 
5. Sänk hastigheten på vispen och tillsätt mjölblandningen och filmjölken om vatannat. 
6. Blanda ättika och bikarbonat i en kopp, det skummar lite, rör ner blandningen i smeten. 
7. Fyll smeten i formarna till 3/4. Grädda mitt i ugnen ca. 20 minuter. Låt svalna helt innan de garneras med frosting och strössel. 
8. Frosting: Vispa färskost, florsocker och smör med elvisp i en bunke. Blanda i mjölk, vaniljsocker och ev. citronjuice. 


Motivering: Inte de godaste muffins jag ätit men Frostingen var underbar! Man kanske kan ändra själva muffinsen och använda sig av glasyren. Eller ändra receptet på muffinsen. 
Den får fyra för att frostingen blev så god och att muffinsen gick att äta. 
Jag ska försöka hitta ett bättre recept på muffins så fort jag kan :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0