Tom Ka Gai-gryta med korianderdressing


Samma tidning som tidigare. Faktiskt hur bra som hälst, dock är den från 2007 så den går inte att köpa idag. 

Jag glömde ta kort på denna måltid, men tog kort ifrån tidningen. 



Pris per pers: ca. 50-70kr
Tillagningstid: 30min
Kcal per portion: 594 

Ingredienser till 4 pers:
600g kycklinglårfilé
1 msk rapsolja
1 citrongräs
1 röd chili
100 g shiitake eller champinoner
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl kokosmjölk
1 1/2 dl vatten
+ 1 grönsaksbuljongstärning
1 purjolök
150 g sockerärter
Korianderdressing:
1 kruka koriander
1/2 dl lätt majonnäs
skal från 2 lime
1 msk limejuice
1 krm salt
1 krm svartpeppar
Till servering:
kokt jasmineris

Gör såhär:
1. Skär bort eventuellt fett från kycklingen och skär i mindre bitar. Finhacka citrongräs och chili. Ansa och halvera svampen. 
2. Bryn kyckling i olja, tillsätt citrongräs, chili och shiitake, fräs några min och salta och peppre. Häll på kokosmjölk, vatten och buljongtärning och koka under lock 10min. 
3. Korianderdressing: Hacka koriander och mixa med majonnäs, limeskal och limejuice. Smaka av med salt och peppar. 
4. Skölj och skär purjolök i grova bitar halvera sockerärter. Lägg ner i grönsakerna i grytan och koka under lock ca. 3min. 
Servera grytan med kokt ris och ringla över korianderdressing vid servering. 

Något sött efteråt...
Koka upp mellangrädde, hacka 200g mörk
choklad. Slå mjölken över chokladen och 
vispa till en slät kräm. Skär färska frukter
i bitar och doppa i chokladen. Sött som 
passasr alla åldrar! 



Motivering: Det var hur gott som hälst och super enkelt! Grytan smakar inte så mycket kokos för er som har hoppats på det, men för mig var det bara en fördel för är inte så förtjust i kokos i vanliga fall. 
Korianderressingen var väldigt syrlig och god, men man ska ha väldigt lite på för annars tar den över smaken. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0