Tomatsås med spagetti


Hittade denna maträtt i Coops tidning som de skickar ut en gång i månaden. Testade den på min pojkvän och hans lillasyster. Det ser inte lika gott ut på min bild som i tidningen, men det var väldigt gott! 




Pris per pers:
20-30kr
Tillagningstid: ca. 30min

Ingredienser till 4 pers: 
0,5 dl olivolja
1 hackad gul lök
3 hackade vitlöksklyftor
0,5 dl tomatpuré
800 g krossade tomater 
1 dl vit vin
2 tsk salt
2 tsk honung eller socker
0,5 tsk nymalen svartpeppar
2 tsk torkad oregano
1 dl hackad färsk basilika
Spagetti:
300g spagetti
olivolja
50 g riven parmesanost

Vi hade färdig kyckling till för att få det till lite mera mat, och det blev väldigt gott så det är ett tips! 

Gör såhär:
1. Hetta upp olivoljan i en kastrull och fräs löken någon minut. Tillsätt resten av ingredienserna till såsen utom örterna och låt såsen koka tills den tjocknat, cirka 25 minuter. Tillsätt oregano och hälften av basilikan. 
2. Koka pastan enligt anvisning på förpackningen. Häll av vattnet och rör i olivoljan. Blanda pasta, tomatsås, resten av basilikan och parmesanosten. 



Motivering: Det var väldigt gott! Det tyckte mina provsmakare också. Men det var dåligt att de inte skrivit något om att man kunde ha kyckling eller liknande till i tidningen, för jag tror att det kan bli lite tråkigt utan och jag vet inte om man skulle bli riktigt mätt. 
Men för er studenter som vill ha en snabb maträtt innan ni ska iväg på träning eller liknande, ett hett tips! 
För mig blev det ganska såsigt, ska testa göra den igen och se om jag gjorde något fel, om det är någon som vågar testa sig på den och får den mera som en sås så får ni gärna höra av er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0