Frukostbröd

Fruktansvärt gott frukostbröd, går jätte bra att frysa in och tina i mickron. Jag (Emelie) tycker att det är godare med hemmagjort bröd än köpt. 
Tips: gör detta en söndag under tiden du pluggar, då kan du låta degen jäsa medans du fortsätter ditt pluggande. 



Pris:
Tillagningstid: 30-40 min jäsning + 30 min jäsning + 8 min i ugn 

16 stycken:
50 g jäst
5 dl ljummet vatten, 37 grader
2-3 tsk salt
1/2 dl honung eller sirap
1/2 dl rapsolja
1 dl grahamsmjöl
1 dl vetegroddar
1 dl havrekli
1/2 dl hela linfrön 
1 dl rostade solroskärnor
8-9 dl vetemjöl
Garnering:
1 ägg
1 dl rostade solroskärnor
1/2 dl hela linfrön

Gör så här:
1. Smula ner jästen i en degbunke. Häll ner vattnet och rör tills jästen löst sig. 
2. Tillsätt salt, honung, olja och de torra ingredienserna. Spara lite vetemjöl till utbakningen. Arbeta till en smidig deg. Lägg över en bakduk och låt degen jäsa 30-40 min. 
3. Häll upp degen på mjölat bakbord och knåda en stund. kavla ut till en tektangel, ca 35x45 cm. Dela degen på längden i två lika delar. Skär varje del i 8 trekanter. 
4. Lägg snibbarna på bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa 30 min. 
5. Garnering:
Pensla med uppvispat ägg och strö över solroskärnor och linfrön. Grädda mitt i ugnen ca 8 min tills brödet fått färg.  



Motivering: Enkelt, gott och super bra att frysa in. Det är även nyttigt också. Jag känner att det blir många fem av fem från min sida just nu. Lyckat att hitta goda rätter att lägga ut, enligt mig i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0