Viltskavsgryta

Detta är något som min mormor är grymt duktig på att göra. Det är enkelt och jätte gott! Jag var tvungen att testa att göra det. 




Pris per pers: ca. 20-30kr 
Tillagningstid: ca.20 min
Ingredienser 4 portioner
1 paket renskav eller vintskav (240g)
2 msk smör, margarin eller olja
1 gul lök, hackad fint
1 liten burk skivade champinjoner 
1 msk vetemjöl
2 dl vatten + 1/2 kött buljong
1 dl grädde
1 krm svartpeppar
1/2 tsk salt

Serveras med:
Potatismos (helst hemmagjort) 

Gör såhär:
1. Värm stekpanna, smält smöret, lägg i köttet fruset direkt i den varma stekpannan. Så tina det alltså inte innan. 
2. Köttet skall stekas ganska snabbt, såman måste "skrapa" av det tunna käöttet och vända ganska ofta. 
3. Lägg sedan i lök och avrunnen svamp, stek några minuter. 
4. Strö över mjöl, häll på vatten och buljongtärningen. 
5. Smaka av med salt och peppar
Serveras med potatismos och grönsaker



Motivering: Hade jag kunnat ge genna rätt 6 av fem toasters så hade jag det! Den är så fruktansvärt god! Den gick också väldigt fort att tillaga, stort plus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0